Alle fitnesstoestellen die bij BioCheck in de trainingsruimte staan, zijn geleverd door Matrix Fitness. Maar het bedrijf is veel meer dan een leverancier; het is een strategisch partner die vanaf het begin betrokken is. Daarmee versterkt Matrix Fitness zowel de positie van BioCheck als die van zichzelf, vertellen Anne-Marie Kuiper en Bastiaan Pieroelie van Matrix. ‘We leren veel van elkaar.’
Bastiaan Pieroelie weet nog goed wanneer hij Patrick van Luijk voor het eerst ontmoette. Het moet ergens in 2016 zijn geweest dat topatlete Nadine Broersen tijdens een netwerkevenement Patrick aan hem voorstelde. ‘Het klikte direct,’ vertelt Bastiaan, die sinds 2008 bij Matrix Fitness werkt als account- en salesmanager. ‘Niet alleen omdat Patrick een aardige gozer is, maar ook omdat ik geloof in de aanpak van BioCheck. Die aanpak is gestoeld op de visie van Stans van der Poel, met wie wij destijds al in gesprek waren. Stans en Patrick waren hun idee toen nog aan het pitchen. Toen ze een jaar later het concept voor BioCheck hadden staan én een locatie hadden bemachtigd, zijn we daadwerkelijk gaan samenwerken.’
Meer dan toestellen leveren
De oorsprong van Matrix Fitness ligt in Taiwan, waar Peter Lo in 1975 het familiebedrijf Johnson Health Tech (JHT) startte. Ruim veertig jaar later telt JHT wereldwijd bijna 30 dochtermaatschappijen en 60 partnerships met distributeurs. In 2001 werd het merk Matrix opgericht om de professionele fitnessmarkt te bedienen. Sinds 2006 is Matrix actief in de Benelux. ‘Gaandeweg zijn we veel meer gaan doen dan alleen topkwaliteit toestellen leveren,’ zegt Anne-Marie Kuiper, Directeur Marketing & Customer Service van Matrix Benelux. ‘Op basis van die toestellen gaan we het verschil niet maken met onze concurrenten. We onderscheiden ons door het ontwerpen en inrichten van ruimtes. Maar ook door te helpen bij financiële vraagstukken, training van personeel, marketing en service.’
Individu centraal
Bastiaan: ‘We zijn daarbij steeds meer gaan denken vanuit het individu. Wat kunnen wij doen, waardoor iemand zijn gezondheids- of fitheidsdoelstellingen haalt? We leveren aan de traditionele sportscholen, bedrijven en hebben een goede marktpositie in de topsport. Zo hebben we onlangs in het Topsportcentrum Rotterdam in samenwerking met Rotterdam Topsport een Strength & Conditioning-center ontworpen en ingericht voor de nationale turnbond. Maar we werken ook veel en graag met revalidatiepraktijken, fysiotherapeuten en andere gezondheidsconcepten. Daarom zijn we zo blij met ons partnership met BioCheck.’

Op zoek naar ideale inrichting
De samenwerking tussen BioCheck en Matrix startte met de inrichting van het Centre of Excellence in The Mark aan de Fascinatio Boulevard, dat in oktober 2017 werd geopend. Lopend door de lege ruimte kwamen Bastiaan en Patrick al pratend en filosoferend tot de ideale inrichting. ‘We bespraken stap voor stap het concept van BioCheck,’ vertelt Bastiaan. ‘Welke ruimtes heb je nodig? Waar wil je de tests doen? Wat is een goede plek voor de rustmomenten en de ademhalingstherapie? Hoeveel ruimte heb je nodig voor de conditietraining?’
Kijken naar belastbaarheid
‘Daarnaast hebben we lang gesproken over de doelgroep,’ vervolgt Bastiaan. ‘Wat kunnen mensen met burn-out, stress- en vermoeidheidsklachten wel en niet? Hoe belastbaar zijn deze mensen en welke trainingsvormen kunnen ze aan? Zo hebben we bepaald welke toestellen in de trainingsruimte moesten komen. Denk aan loopbanden met een verlengde handrail en fietsen met een lage opstap en een laag startwattage. Maar ook crosstrainers, omdat dit toestel prettig is voor mensen die pijn krijgen bij het hardlopen. Met de crosstrainer kunnen zij hun volledige lichaam toch actief gebruiken tijdens de training. De krachttoestellen zijn zo opgesteld dat mensen vrij kunnen bewegen. In eerste instantie hadden we ook een roeitoestel, maar de oefeningen daarvoor bleken te intensief. Geen probleem, dan halen we dat roeitoestel weer weg. Zoals we wel meer zaken hebben aangepast toen BioCheck verhuisde naar de Shanghailaan. Die flexibiliteit hoort bij het partnership.’
Win-win met grote glimlach
Een ander onderdeel van de samenwerking is het promoten van elkaars activiteiten. Zo vertellen de Matrix-accountmanagers bij hun klanten over het Powered by BioCheck-programma voor zorgverleners. Dat leidde al tot een partnership met FITR Company uit Terneuzen. ‘Andersom is de locatie van Patrick voor ons een mooi visitekaartje,’ vertelt Anne-Marie. ‘We kunnen aan onze klanten en potentiële klanten laten zien hoe je een ruimte inricht. Maar ook hoe de programma’s van BioCheck werken, met Patrick als enthousiast en inspirerend uithangbord. Ook leren we van elkaar. Patrick hoort van ons hoe de markt in elkaar zit en kan daar zijn voordeel mee doen. Wij leren van hem meer over de behandeling van stress, burn-out en vermoeidheid. Met die kennis kunnen we ons onderscheiden van onze concurrenten. Het is een win-winsituatie. Een samenwerking op basis van vertrouwen en met een grote glimlach!’

Wil je meer weten over de diverse herstel- en vitaliteitsprogramma’s die BioCheck aanbiedt? Of over de mogelijkheden om Powered by BioCheck-partner te worden? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.